[Przejdź do treści]

Informujemy, że od 22 maja 2023 r. Urząd Miejski w Zabrzu posiada nową stronę Biuletynu Informacji Publicznej, dostępną pod adresem: https://bip.miastozabrze.pl/.

Urząd Miejski  -  Wydziały (komórki równorzędne)
zadania
Do zakresu działania Wydziału Ekologii należy w szczególności:

A. Zadania realizowane poza strukturą zespołu:

1) wydawanie pozwoleń, zezwoleń i innych decyzji wynikających z przepisów o ochronie środowiska, w szczególności: prawa ochrony środowiska, prawa wodnego, prawa geologicznego i górniczego, ustawy o odpadach, ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, ustawy o ochronie przyrody, ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
2) prowadzenie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością Wydziału,
3) prowadzenie wykazów i rejestrów wymaganych przepisami ochrony środowiska,
4) przygotowywanie i wprowadzanie wpisów dot. ochrony środowiska do wykazów nie prowadzonych przez Prezydenta Miasta Zabrze,
5) wydawanie opinii w zakresie wymaganym przepisami ochrony środowiska,
6) nadzór merytoryczny nad prawidłowym funkcjonowaniem składowiska odpadów komunalnych w Zabrzu w zakresie obowiązujących przepisów prawa dot. ochrony środowiska,
7) wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych,
8) opiniowanie planów ruchu zakładów górniczych na podstawie prawa geologicznego i górniczego,
9) realizowanie obowiązków organu administracji geologicznej wynikających z ustawy prawo geologiczne i górnicze,
10) przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia,
11) przyjmowanie informacji wymaganych przepisami ochrony środowiska,
12) nadzór nad gospodarką leśną w lasach prywatnych.

B. Zadania realizowane przez Zespół ds. Ekorozwoju:

1) tworzenie i koordynacja programów i planów z zakresu ochrony środowiska, w tym opracowywanie i aktualizacja zasad, kryteriów i procedur finansowania zadań własnych gminy i powiatu, wynikających z ustawy Prawo Ochrony Środowiska,
2) koordynacja Programu ochrony powietrza dla Aglomeracji Górnośląskiej,
3) realizacja zadań nieinwestycyjnych związanych z ochroną środowiska, wynikających z ustawy Prawo Ochrony Środowiska oraz zakresu działania Wydziału,
4) podnoszenie świadomości ekologicznej mieszkańców Miasta poprzez działania edukacyjne,
5) utrzymanie efektu rzeczowego projektu pn. „Rekultywacja terenów w rejonie rzeki Bytomki na obszarze gminy Zabrze”,
6) ocena stanu akustycznego środowiska i obserwacja zmian w ramach państwowego monitoringu środowiska (mapa akustyczna, program ochrony środowiska przed hałasem).