[Przejdź do treści]

Informujemy, że od 22 maja 2023 r. Urząd Miejski w Zabrzu posiada nową stronę Biuletynu Informacji Publicznej, dostępną pod adresem: https://bip.miastozabrze.pl/.

Urząd Miejski  -  Wydziały (komórki równorzędne)
zadania
Do zakresu działania Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych należy w szczególności:

A. Zadania realizowane przez Zespół ds. Wymiaru Podatków i Opłat Lokalnych:

1) wymiar podatków i opłat lokalnych,
2) prowadzenie ewidencji podatkowej nieruchomości,
3) prowadzenie postępowania w sprawie zwrotu podatku akcyzowego producentom rolnym,
4) obsługa inkasentów podatków i opłat lokalnych,
5) udzielanie Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informacji niezbędnych do ustalania okoliczności, mających znaczenie w sprawach z zakresu ubezpieczenia rolników,
6) opracowywanie wniosków o przyznanie kwot rekompensujących dochody utracone z tytułu ustawowych ulg i zwolnień,
7) wydawanie zaświadczeń w sprawach podatkowych,
8) udzielanie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania prawa podatkowego w odniesieniu do podatków i opłat lokalnych, dla których Prezydent Miasta Zabrze jest organem podatkowym,
9) prowadzenie kontroli podatkowej,
10) prowadzenie postępowań w sprawach o zapłatę opłaty skarbowej.

B. Zadania realizowane przez Zespół ds. Księgowości Podatków i Opłat Lokalnych:

1) prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie podatków i opłat lokalnych, w tym:
· prowadzenie księgowości analitycznej,
· prowadzenie księgowości syntetycznej,
2) windykacja podatków i opłat lokalnych,
3) rozliczanie poboru podatków i opłat lokalnych przez inkasentów,
4) zwrot nadpłat podatków i opłat lokalnych,
5) przekazywanie 2% wpłat z tytułu podatku rolnego do Izb Rolniczych
6) prowadzenie spraw podatkowych jako wierzyciel w zakresie postępowań egzekucyjnych, zabezpieczających i upadłościowych.

C. Zadania realizowane poza strukturą zespołów:

1) prowadzenie postępowań z wniosków o zwrot opłaty skarbowej,
2) współpraca z urzędami skarbowymi w sprawach dotyczących udzielania ulg w spłacie należności z tytułu podatków i opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego, a pobieranych przez urzędy skarbowe z uwzględnieniem przepisów o pomocy publicznej,
3) prowadzenie postępowań dotyczących udzielania ulg i zwolnień w zakresie podatków i opłat lokalnych, z uwzględnieniem przepisów o pomocy publicznej,
4) koordynacja postępowań w zakresie udzielania ulg i zwolnień w zakresie stosowania przepisów o pomocy publicznej w ramach gminy, w tym sporządzanie sprawozdań,
5) ewidencjonowanie, nadzór i sporządzanie sprawozdań związanych z pomocą publiczną udzieloną przez Miasto i jej jednostki organizacyjne.