[Przejdź do treści]

Informujemy, że od 22 maja 2023 r. Urząd Miejski w Zabrzu posiada nową stronę Biuletynu Informacji Publicznej, dostępną pod adresem: https://bip.miastozabrze.pl/.

Urząd Miejski  -  Wydziały (komórki równorzędne)
zadania
Do zakresu działania Wydziału Komunikacji należy w szczególności:
1. dokonywanie rejestracji pojazdów, wydawanie dowodów rejestracyjnych, pozwoleń czasowych dopuszczających pojazd do ruchu oraz tablic rejestracyjnych,
2. prowadzenie postępowań w sprawie wyrejestrowania pojazdów,
3. przekazywanie informacji o zwrocie zatrzymanego dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) do Centralnej Ewidencji Pojazdów,
4. czasowe wycofanie pojazdu z ruchu, przywrócenie pojazdu do ruchu (dotyczy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 3500 kg),
5. wydawanie Profilu Kandydata na Kierowcę i potwierdzanie danych na portalu STAROSTA,
6. wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami:
a) wydawanie krajowych praw jazdy,
b) wydawanie międzynarodowych praw jazdy,
c) wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub pojazdem przewożącym wartości pieniężne,
1. wydawanie, cofanie, wygaszanie następujących zezwoleń/licencji będących w kompetencji Prezydenta Miasta:
a) zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych,
b) zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego w zakresie przewozu osób,
c) rzeczy,
d) licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób
e) samochodem osobowym,
f) licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób
g) pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie
h) więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą,
i) licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego taksówką,
j) licencji w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy (SPEDYCJA),
1. wydawanie zaświadczeń na potrzeby własne,
2. nadzorowanie wydanych przedsiębiorcom zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencji lub zaświadczeń na potrzeby własne w zakresie wymogów będących podstawą wydania tych dokumentów,
3. prowadzenie spraw związanych z zatrzymaniem, cofaniem i przywracaniem uprawnień do kierowania pojazdami
4. prowadzenie rejestru przedsiębiorstw prowadzących stacje kontroli pojazdów i nadzór nad stacjami w zakresie prawidłowości wyposażenia, wykonywania badań technicznych pojazdów i prawidłowego prowadzenia wymaganej dokumentacji,
5. wydawanie uprawnień do dokonywania badań technicznych diagnostom,
6. prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców i prawowanie nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców w zakresie zgodności prowadzenia szkolenia osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień do kierowania motorowerem lub pojazdami silnikowymi, kursu dla kandydatów na instruktorów i kandydatów na wykładowców dla instruktorów i wykładowców z wymaganiami określonymi w przepisach,
7. prowadzenie ewidencji i wydawanie legitymacji instruktorom nauki jazdy,
8. wydawanie zaświadczeń przedsiębiorcom wykonującym zawód przewoźnika drogowego o liczbie pojazdów, dla których został udokumentowany wymóg zdolności finansowej,
9. sporządzanie półrocznych informacji o liczbie wydanych zezwoleń, licencji oraz zaświadczeń do Śląskiego Inspektora Transportu Drogowego,
10. sporządzanie miesięcznych informacji podatkowych do Urzędu Skarbowego
o zarejestrowanych pojazdach oraz do Urzędu Gminy o zarejestrowanych pojazdach od 3,5 tony,
11. sporządzanie miesięcznych sprawozdań z opłat ewidencyjnych przekazywanych do Ministerstwa właściwego ds. cyfryzacji,
12. rejestrowanie jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m,
13. prowadzenie postępowań nadających uprawnienia do profesjonalnej rejestracji pojazdów,
14. prowadzenie postępowań w sprawie nakładania kar pieniężnych, o których mowa w art. 140mb ustawy prawo o ruchu drogowym.